Overslaan en naar de inhoud gaan
Joan Jonas — Photo © Tate Photography

Joan Jonas

Joan Jonas (1936, VS) woont en werkt tussen New York en Nova Scotia (Canada). Haar pioniersprojecten en experimenten waren doorslaggevend voor de ontwikkeling van video-performancekunst als medium, begin jaren 70. In haar performances verkent Jonas systematisch hoe live-evenementen in tijd en ruimte gestructureerd kunnen worden. 

 

Joan Jonas studeerde aan het Mount Holyoke College (Massachusetts), de School of the Museum of Fine Arts (Boston) en aan Columbia University (New York), waar ze in 1964 een MFA behaalde. 

 

Haar werk werd getoond in verschillende retrospectieven, waaronder tentoonstellingen in het Van Abbemuseum, Eindhoven (1979); Stedelijk Museum, Amsterdam (1983, 1994); Staatsgalerie Stuttgart (2001); Queens Museum of Art, New York (2004); HangarBicocca, Milaan (2014); Tate Modern, Londen (2019); Dia Art Foundation, New York (2021) en Haus Der Kunst, München (2022). 

 

Dit jaar volgen grote solotentoonstellingen in o.a. het Museum of Modern Art (New York), en in het Drawing Center, New York. 

Te zien op COME CLOSER

Mirror Check, 1970

Performance, bruikleen

In 1970 stond Joan Jonas op enkele meters afstand van het publiek, volledig naakt. Nauwkeurig inspecteerde ze met een klein handspiegeltje elk deel van haar eigen lichaam. De toeschouwers zagen enkel de kunstenaar, maar niet wat ze zelf in de spiegel zag. Vandaag nemen andere performers de plaats in van de 88-jarige kunstenaar. Zo is Mirror Check een zeldzame performance waarin de kunstenaar haar rol overdraagt aan andere (jonge) vrouwen.  

Middelheimmuseum
© Joan Jonas

Mirror Piece I & II, 1969/2018

Performance, bruikleen

Een vijftiental vrouwen houdt hoge, smalle spiegels vast. Ze bewegen zich in trage patronen, mooi op een rij. Voortdurend draaien ze zich naar de toeschouwers toe, die zichzelf in de ene na de andere spiegel terug zien kijken. De performers houden het publiek letterlijk en figuurlijk een spiegel voor. Ze creëren een afstand én tegelijk ook een verbinding. Als toeschouwers kunnen we niet anders dan nadenken over onze plek in het geheel.  

Six Feet (A Measuring Distance), 2020

Sculptuur, bruikleen

Joan Jonas werkt vaak op de relatie en de afstand tussen publiek en kunstwerk. Six Feet (A Measuring Distance, 2020) is een werk dat letterlijk met afstand speelt. Tijdens de coronapandemie was ‘6 feet’, bijna 2 meter, in de VS de afstand die bewaard moest worden tussen twee mensen. De afstandhouder heeft vandaag zijn functie verloren. Het is nu een herinnering aan een periode waarin veel mensen in isolatie naar elkaar verlangden.  

 

  • Doorlopend te zien  
  • Niet aanraken a.u.b. 

Mirror Room III Outdoor, 1968/2024

Sculptuur, nieuw werk

In deze spiegelende ruimte komen voorwerpen uit eerder opgevoerde performances van Joan Jonas samen, voor het eerst in openlucht. De objecten verwijzen naar memorabele momenten uit Jonas’ artistieke praktijk. Ze vormen sporen van de performers, stand-ins, een archief. De losse voorwerpen staan op zichzelf én vormen samen een installatie, waar ook jij als toeschouwer via de reflectie in de spiegels even deel van uitmaakt.  

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 

My New Theatre VI Outdoor, 2006/2024

Sculptuur en video, nieuw werk

Joan Jonas verwelkomt je vanuit haar atelier. Ze wuift je na je bezoek ook weer uit. Toch is de kunstenaar zelf afwezig, je ziet enkel haar spiegelbeeld. Het werk herneemt een videowerk uit 1976 waarin ze zichzelf elke ochtend en avond begroette in een camera. Voor deze versie richt Jonas zich tot haar reflectie. Via de spiegel is ze aanwezig. Spiegels die mensen verbinden, komen terug in bijna al haar werken in de tentoonstelling.  

 

  • Doorlopend te zien, duur: 16 min. 
  • Niet aanraken a.u.b.