Overslaan en naar de inhoud gaan
Amanda Piña — Photo © Patrick Van Vlerken (RHoK)

Amanda Piña

Choreografe, curator, kunstenaar en schrijver Amanda Piña (1978, Chili) woont en werkt tussen Wenen en Mexico-Stad. Haar werk richt zich op de politieke en sociale kracht van beweging, geworteld in eeuwenoude voorouderlijke wijsheid. Van daaruit probeert ze nieuwe bruggen te slaan tussen hedendaags en traditioneel, menselijk en dierlijk, tussen natuur en cultuur. 

 

Piña’s werk draait om de dekolonisatie van de kunst, in zowel beeldende kunst als de podiumkunsten. Haar werk wordt wereldwijd getoond in theaters, galeries en musea, zoals La Casa Encendida in Madrid (2023); Centro Cultural Gabriela Mistral in Santiago de Chile (2023); Festival d'Automne in Parijs (2022); Kunsthalle Wien (2021); en DE SINGEL (2020). 

 

In 2018 werd ze bekroond met de Fonca Arts-beurs van de Mexicaanse overheid. Van 2008-2022 cureerde ze de galerieruimte nadaLokal in Wenen. Piña’s langetermijnproject Endangered Human Movements richt zich op de heropkomst van voorouderlijke vormen van bewegingen en culturele praktijken.   

Te zien op COME CLOSER

To Bloom () Florecimiento, 2024

Performances (voorbij)

Choreografe Amanda Piña en een ensemble van artiesten uit Amerika, Europa en Afrika creëren een intrigerend eerbetoon aan de oceaan. De performatieve installatie is gebaseerd op de bewegingen van oude onderwatersoorten, zoals sponzen, cnidaria (kwallen), weekdieren en stekelhuidigen. Piña verbindt deze met de historische en hedendaagse bewegingen van oceaanstromingen en migraties. Door de micro- en macrobewegingen, het kosmische en het politieke met elkaar te verweven, verschijnt de oceaan als een samenvloeiing van stroming en verval, maar ook als een levendig vitaal rijk dat ons leven in stand houdt.

To Bloom () Florecimiento, 2024

Performance, nieuw werk (voorbij)

Deze installatie gaat terug op oude diersoorten zoals koralen, anemonen, zee-egels en sponzen. Ze leven onder water, hun lichamen lijken op bloemen. Amanda Piña verbindt ze met de constante bewegingen van oceaanstromingen en menselijke migratie. Tijdens performances wordt de installatie tot leven gebracht. Ze nodigt uit om na te denken over het deel uitmaken van een web van onzichtbare en zichtbare relaties.

To Bloom () Florecimiento, 2024

Sculptuur, nieuw werk

Deze installatie is gemaakt in de oude traditie van het Maya-hangmatweven, een traditie die vandaag nog steeds bestaat op het schiereiland Yucatán. De dragende structuur van rotanstokken geeft een nieuwe betekenis aan dit materiaal, dat vroeger werd gebruikt tijdens de slavenhandel. Het hangmatweefsel, dat collectief wordt vervaardigd, herinnert ons aan inheemse vormen van verzet tegen opgelegde temporaliteiten. De hangmat staat ook voor rust en contemplatie.

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b.  

COME CLOSER réunit quelque 25 artistes et créateurs de renom, venant de l'intérieur et de l'extérieur du pays.

Découvrez les artistes