Overslaan en naar de inhoud gaan
Isamu Noguchi © Isamu Noguchi

Isamu Noguchi

Isamu Noguchi (1904-1988, VS) werkte tussen Japan en New York. Hij combineerde Japanse technieken met westerse beeldhouwpraktijken. In zijn experimentele sculpturen, keramiek, landschappen en decors zit altijd een zekere harmonie tussen natuurlijke vormen en moderne esthetiek. Dat maakt zijn kunst modern en traditioneel, tijdloos en innovatief. 

 

Noguchi werkte vooral in de openbare ruimte, overtuigd van de sociale impact van kunst. Zijn eerste grote opdracht was History Mexico (1936) voor een openbare markt in Mexico-Stad. Er volgden vele andere, o.a. de sculptuur News (1938-1939) voor het Associated Press Building in Rockefeller Center (New York); en tuinen voor Reader's Digest in Tokio (1951) en UNESCO in Parijs (1956-1958). 

 

Zijn werk was te zien in o.a. het Whitney Museum of American Art, New York (2004); het Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, D.C. (2004); en Museo Rufino Tamayo, Mexico-Stad (1999). 

 

Hij richtte in 1985 het Noguchi Museum op om zijn eigen werk te tonen. 

Te zien op COME CLOSER

Galvanized steel series: Atomic Haystack, 1982-83

Sculptuur, bruikleen

In de laatste jaren van zijn leven maakte Isamu Noguchi dunne sculpturen uit industriële materialen. Zo kwamen massaproductie en ambachtelijk handwerk samen. De sculpturen helpen mensen kijken naar de context: al wat om het werk heen gebeurt. Want voor Noguchi is een kunstwerk nooit af. Het maakproces loopt voor hem door wanneer er iemand naar kijkt, en het werk daarbij in relatie treedt met de omgeving.     

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 

Galvanized steel series: Wind Catcher, 1982-3

Sculptuur, bruikleen

In de laatste jaren van zijn leven maakte Isamu Noguchi dunne sculpturen uit industriële materialen. Zo kwamen massaproductie en ambachtelijk handwerk samen. De sculpturen helpen mensen kijken naar de context: al wat om het werk heen gebeurt. Want voor Noguchi is een kunstwerk nooit af. Het maakproces loopt voor hem door wanneer er iemand naar kijkt, en het werk daarbij in relatie treedt met de omgeving.     

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 

Galvanized steel series: Space Blot, 1982-3

Sculptuur, bruikleen

In de laatste jaren van zijn leven maakte Isamu Noguchi dunne sculpturen uit industriële materialen. Zo kwamen massaproductie en ambachtelijk handwerk samen. De sculpturen helpen mensen kijken naar de context: al wat om het werk heen gebeurt. Want voor Noguchi is een kunstwerk nooit af. Het maakproces loopt voor hem door wanneer er iemand naar kijkt, en het werk daarbij in relatie treedt met de omgeving.     

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 

Galvanized steel series: Fat Dancer, 1982-3

Sculptuur, bruikleen

In de laatste jaren van zijn leven maakte Isamu Noguchi dunne sculpturen uit industriële materialen. Zo kwamen massaproductie en ambachtelijk handwerk samen. De sculpturen helpen mensen kijken naar de context: al wat om het werk heen gebeurt. Want voor Noguchi is een kunstwerk nooit af. Het maakproces loopt voor hem door wanneer er iemand naar kijkt, en het werk daarbij in relatie treedt met de omgeving.     

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 

Galvanized steel series: Sky Mirror, 1982-3

Sculptuur, bruikleen

In de laatste jaren van zijn leven maakte Isamu Noguchi dunne sculpturen uit industriële materialen. Zo kwamen massaproductie en ambachtelijk handwerk samen. De sculpturen helpen mensen kijken naar de context: al wat om het werk heen gebeurt. Want voor Noguchi is een kunstwerk nooit af. Het maakproces loopt voor hem door wanneer er iemand naar kijkt, en het werk daarbij in relatie treedt met de omgeving.     

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 

Play Sculpture, 1965-80

Sculptuur, bruikleen

Er zijn geen regels. Dat is voor Isamu Noguchi de enige richtlijn om in interactie te gaan met zijn Play Sculpture uit 1965-80. Het werk is voor het eerst te zien in België. Raak het aan, klim erop, leef je uit! De aantrekkelijke rode kronkel nodigt mensen uit om samen te komen en zo nieuwe ervaringen op te doen. Het kunstwerk verbindt mensen met de ruimte, en geeft tegelijk een nieuwe betekenis aan de plek waar het staat opgesteld.  

 

  • Doorlopend te zien 
  • Aanraken mag!