Overslaan en naar de inhoud gaan
Monika Grabuschnigg, Symptomatic Relief (Antwerp), 2024, Courtesy the Artist - foto © Ju Aichinger

Symptomatic Relief (Antwerp), 2024

Sculptuur, nieuw werk

Een koelkast lijkt wel een metaforisch zelfportret. We bewaren er voedsel en medicatie in, tegelijk proberen we ook onszelf te behouden. Geïnteresseerd in onze onophoudelijke inspanning om tijd te rekken en persoonlijke aftakeling tegen te gaan, legt de kunstenaar de manieren bloot waarop we ons aan het verleden vastklampen om ons gevoel van verlies te verzachten. Dit doet ze door elementen van de koelkast te behouden en fragmenten van afgedankte kerkmeubels opnieuw te gebruiken, waardoor de persoonlijke sfeer zich uitbreidt naar het collectieve en het rituele.

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 
Monika Grabuschnigg, Symptomatic Relief (Antwerp), 2024, Courtesy the Artist - Photo © Léonard Pongo

Meer over dit werk

Aluminium afgietsels van stukken kerkmeubilair komen samen met objecten die je vaak in koelkasten vindt: eierhouders, oogdruppels, verpakkingen ... Een lange isolatiestrip en een grote strik maken de installatie af.

In haar werk onderzoekt Grabuschnigg het begrip ‘tijd’, en de menselijke verlangens, behoeften en verdriet die tijd met zich meebrengt. Met de koelkast als metafoor verkent ze manieren van bewaring. Herkenbare huishoudelijke objecten worden daardoor symbolische bemiddelaars tussen verlies, zorg, zelfbehoud en verval.

In eerdere werken focuste de kunstenaar op persoonlijk verdriet rond verval. In deze nieuwe sculptuur verplaatst ze de aandacht naar het collectieve en rituele. De fragmenten van afgedankt kerkmeubilair hebben hun religieuze lading verloren, en zijn herleid tot alledaagse voorwerpen. Tegelijk roepen de kerkbankjes een hoger verlangen op naar iets gemeenschappelijks en sociaals, iets wat teruggrijpt naar ons collectief verleden.

Te zien in de tentoonstelling als nummer 27 op de wandelroute.

Parkplan met wandelroute

Parkplan met wandelroute