Overslaan en naar de inhoud gaan
Isamu Noguchi, Atomic Haystack - foto © Léonard Pongo

Galvanized steel series: Atomic Haystack, 1982-83

Sculptuur, bruikleen

In de laatste jaren van zijn leven maakte Isamu Noguchi dunne sculpturen uit industriële materialen. Zo kwamen massaproductie en ambachtelijk handwerk samen. De sculpturen helpen mensen kijken naar de context: al wat om het werk heen gebeurt. Want voor Noguchi is een kunstwerk nooit af. Het maakproces loopt voor hem door wanneer er iemand naar kijkt, en het werk daarbij in relatie treedt met de omgeving.     

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 

Meer over dit werk

In de laatste jaren van zijn leven verkende Isamu Noguchi industriële technieken. Hij maakte sculpturen uit materialen die je in de publieke ruimte ziet, zoals in hekken en nutspijpen. Grote stalen platen plooide of sneed hij zorgvuldig bij, alsof hij een origamivorm maakte. Zo kwamen massaproductie en ambachtelijk handwerk samen.

De werken die je ziet, gaan terug op herinneringen aan het landschap van California waar hij zijn opleiding genoot. De titels gaf hij pas later. Die verwijzen naar zijn visie op sculptuur: instrumenten om te kijken naar wat om het werk heen gebeurt. Want voor Noguchi is een kunstwerk nooit af. Het maakproces loopt door wanneer er iemand naar kijkt, en het werk in relatie treedt met de context.

Vanaf de jaren 1920 ontwikkelde Noguchi een nauwe vriendschap en samenwerking met choreograaf en danseres Martha Graham, grondlegger van de moderne dans. Dit inspireerde hem om gebruiksvoorwerpen en objecten te maken die de ruimte organiseren. Met de danssets kon hij zijn sculpturen bevrijden van de strenge wetten van de schone kunsten. Die interesse in de verhouding tussen werk en context deelt Noguchi vandaag nog altijd met veel performancekunstenaars.

Te zien in de tentoonstelling als nummer 23 op de wandelroute.

Parkplan met wandelroute

Parkplan met wandelroute